Total Pageviews

Friday, February 18, 2011

درگذشت دکتر نور بها استاد مسلم حقوق جزا و جرم شناسی را به جامعه حقوق تسلیت عرض می نمایم.

 دکتر رضا نوربها ـ استاد برجسته حقوق جزا و جرم‌شناسی، عضو سابق هیات علمی دانشکده حقوق‌ دانشگاه شهید بهشتی و وکیل با سابقه دادگستری ـ صبح شنبه 23 بهمن‌ماه در بیمارستان طالقانی دار فانی را وداع گفت و مراسم تشییع پیکر این استاد حقوق سه‌شنبه ۲۶ بهمن ساعت ۸ صبح از محل دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود
این استاد برجسته حقوق جزا در سال 1340 وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد و پس از اخذ مدرک لیسانس حقوق قضایی در آزمون فوق‌لیسانس روان‌شناسی تکمیلی شرکت کرد و سرانجام در سال 1348 پس از طی دوره کارآموزی قضایی، به استخدام دادگستری درآمد.
نوربها پس از کناره‌گیری از دادگستری، عازم فرانسه شد تا در دانشکده حقوق دانشگاه مون پلیه دوره فوق لیسانس D.E.A در رشته حقوق جزا و جرم‌شناسی را طی کند و سپس در دوره دکتری حقوق شرکت و به‌طور همزمان دوره کارآموزی مرکز درمانی مجرمین پاریس را نیز طی کرد و موفق به دریافت مدرک دکتری حقوق جزا شد.
این حقوقدان پس از بازگشت به ایران، در کنار وکالت دادگستری، به عضویت هیات علمی دانشکده حقوق‌ دانشگاه شهید بهشتی درآمد و به تدریس حقوق جزای عمومی، جرم‌شناسی و فلسفه حقوق جزا پرداخت.نوربها سال گذشته از دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی بازنشسته شد.
دکتر محقق داماد در سخنرانی در محوطه بیرونی دانشکده اظهار کرد: امروز در عزای یکی از عزیزان صاحب دغدغه حقوق ملت ایران به سوگ نشسته‌ایم.
وی با عرض تسلیت به خانواده دکتر نوربها و جامعه حقوقی کشور به قرائت شعری از یکی شاعران بزرگ عرب پرداخت و گفت: مضمون این شعر این است که مرگ همچون جواهرشناسی است که بهترین جواهر را انتخاب می‌کند و در این جریان نیز یکی از فرزندان عزیز خدمتگزار عزیز این آب و خاک را از ما گرفته. اما ما تسلیم به رضای خداییم و سر به آستانش می‌ساییم.
محقق داماد با اشاره به اینکه روز شنبه خبر درگذشت دکتر نوربها را در دانشگاه شنیده است گفت: وقتی فهمیدم استاد در دانشگاه جان داده بلافاصله به یاد این غزل حمیدی شیرازی افتادم که:
شنیدم چون قوی زیبا بمیرد
فریبنده زاد و فریبا بمیرد
به هنگام مردن غزل‌ها سراید
که خود در میان غزل‌ها بمیرد
گروهی بر آنانند، کاین مرغ زیبا
کجا عاشقی کرد آنجا بمیرد
محقق داماد گفت: دکتر نوربها عاشق مکان مقدس دانشگاه و دانشکده بود و با کلاس و دانشجو عشق می‌کرد آنجا که عاشقی کرد همان جا مرد و آخرین غزل این بیت را از زبان دکتر نوربها می‌خوانم که:
تو دریای من بودی آغوش وا کن
که می‌خواهد این مرغ زیبا بمیرد
این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه دکتر نوربها دغدغه حقوق ملت ایران را داشت به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد که اگر 40 مومن در مرگ کسی شهادت دهند که از او بدی ندیده‌اند خداوند هیچ‌گاه او را عذاب نخواهد کرد و در جوار خود جای خواهد داد.
محقق داماد از همه عزاداران حاضر در این مراسم خواست که برای مرحوم نوربها دعا کنند.
محقق داماد در پایان سخنانش گفت: همسر دکتر نوربها می‌گفت که او دوست داشت در میان کلاس جان بدهد.
در این مراسم دکتر هاشمی، کاشانی، گلدوست جویباری، آزمایش، افتخارجهرمی، محقق داماد، بیگ‌زاده، اردبیلی، مهرپور، دکتر شمس، کوشا، میرمحمدصادقی، شاملو، صفاری، صفار، داراپور، سماواتی، مهراء، نجفی ابرندآبادی، راسخ، نیک‌پی، سیدفاطمی، نیازپور، امینی، سیفی زینابی، فلسفی، برمایی، وحید، زارعی، کیانی، مهابادی، سیمایی، قدک، ابدی، باقر انصاری، نوبهار، نجادعلی الماسی، دولت‌رفتار، هنجنی، بهمئی حضور داشتند.
همچنین سیدمحمد جندقی کرمانی‌پور رییس کانون وکلای دادگستری مرکز و بهمن کشاورز رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری و عده زیادی از وکلا ، حقوقدانان و دانشجویان حقوق در این مراسم حضور داشتند.


No comments:

Post a Comment